perjantai 29. huhtikuuta 2016

ESC 2016: Saksa



Saksan euroviisuhistorian on aikamme pisin ja aukottomin. Ainoan inhottavan särön keskeytyksettömään edustussävelmäputkeen tekee vuosi 1996, jolloin Oslossa pidettyyn finaaliin valittiin osanottajat ääninauhojen perusteella isäntämaa Norjan ollessa ainoa varma finalisti. Saksan euroviisukarsinnoissa edustamaan oli valittu Leon ja erikoinen discokappale "Planet of blue", joka sijoittui lopulta esikarsinnassa sijalle 24, kun vain 22:lle oli tilaa euroviisuissa. Saksan lisäksi karsiutujien joukossa oli mm. perinteikkäät euroviisumaat Tanska ja Israel.

Sen sijaan Suomen Jasmine pääsi Oslon euroviisuihin rimaa hipoen. Suomi sijoittui alkukarsinnassa tasapisteisiin Unkarin kanssa, mutta koska saimme korkeampia pisteitä joiltakin äänestäjiltä, pääsimme mukaan. Läheltä siis liippasi, ettei Suomelle tullut kahta peräkkäistä välivuotta euroviisuissa.
Saksassa ja Euroopan yleisradioliitossa suivaannuttiin karsimisesta siinä määrin, että suurien rahoittajamaiden euroviisufinaalipaikka on sen jälkeen tullut automaattisesti. Saksalla on plakkarissaan kaksi viisuvoittoa (1982, 2010), neljä kakkossijaa (1980, 1981, 1985, 1987) ja viisi kolmossijaa (1970, 1971, 1972, 1994, 1999).

Jamie-Lee Kriewitz - Ghost 

Jamie-Lee Kriewitz ei ollut ensimmäinen valinta Saksan tämänvuotiseksi euroviisuedustajaksi. Joulukuussa Saksan yleisradio ARD ilmoitti, että heitä edustaa Tukholmassa Xavier Naidoo (44), jonka esittämä kappale valitaan myöhemmin julkisessa karsinnassa kuuden sävelmän joukosta. Xavierin valinta aiheutti kuitenkin palauteryöpyn, sillä hänet tunnettiin oikeistolaisista poliittisista mielipiteistään ja homofobisista laulujen sanoituksista.

ARD veti valintansa pois ja pisti pystyyn kymmenen artistin euroviisukarsinnat. Lähes kolmanneksen puhelinäänistä karsinnassa sai tuore The Voice of Germany kilpailun voittaja Jamie-Lee Kriewitz. Edustuskappale "Ghost" oli saanut ensi-iltansa jo The Voice -finaalissa, jonka Jamie-Lee voitti, joulukuussa 2015, mutta kuten euroviisujen nykysäännöt mahdollistavat, saattoi hän kilpailla samalla laululla myös euroviisukarsinnoissa. Persoonallisesti pukeutuva Jamie-Lee on myös aktiivinen eläinten oikeuksien puolustaja. Kilpailukappale "Ghost" on jo pieni hitti Euroopan saksankielisellä alueella. Jamie-Leessä on jotain Lenamaista söpöyttä ja omaperäisyyttä, ja kappalekin herättää hyviä vibraatioita nuorekkuudellaan. Mutta jotain tällaista taisin todeta viime vuonnakin, kun Saksan edustaja jäi finaalissa nollille. Euroviisut ovat yllätyksiä täynnä!


torstai 28. huhtikuuta 2016

ESC 2016: Espanja



Espanja saapui euroviisuihin samaan aikaan Suomen kanssa, vuonna 1961. Vuonna 1968 Espanja voitti kisat Massielin esityksellä "La, la, la" ja pääsi isännöimään seuraavan vuoden skandaalinkäryisiä Madridin euroviisuja. Silloin nimittäin, ainoan kerran viisuhistoriassa, euroviisuvoitto jouduttiin jakamaan neljän maan kesken. Isäntämaan Espanjan lisäksi tasapisteisiin päätyivät Ranska, Iso-Britannia ja Alankomaat. Sittemmin Espanja on sijoittunut neljä kertaa toiseksi ja kerran kolmanneksi, mutta tällä vuosisadalla he eivät ole liiemmin kärkisijoja hätyytelleet. Suurena rahoittajamaana Espanjalla on kuitenkin automaattisesti paikka euroviisufinaalissa. Oman etelämaalaisen ja rytmikkään väriläiskänsä Espanjan mukanaolo on kuitenkin aina tuonut viisuihin.


Barei - Say yay!

Niin nytkin, kun edustustehtäviin on pestattu rempseä laulajatar Bárbara Reyzábal González-Aller (34) alias Barei. Barein esikoisalbumi "Billete para no volver" ilmestyi vuonna 2011, mutta kun hän sen jälkeen vaihtoi laulukielen englanniksi alkoi menestystäkin siunaantua. Toinen, kokonaan englanninkielinen albumi "Throw the dice" ilmestyi viime vuonna. Barei, joka itse myös säveltää kappaleensa, onkin ensimmäinen espanjalainen euroviisuedustaja, joka esittää kappaleensa 100-prosenttisesti englanninkielellä. Energisessä esityksessä on myös mielenpainuva koreografia, joten mielestä Espanjan tämänkertaisessa paketissa on kaikki ainekset euroviisumenestykseen ja jopa jonkin sortin kesähitiksi.


ESC 2016: Iso-Britannia



Nyt kun kaikki semifinaalien kautta finaaliin pyrkivät maat on esitelty, on jäljellä vielä kuusi suoraan finaaliin pääsevää osanottajaa. Sellaisia ovat Euroopan yleisradioliiton viisi suurinta rahoittajamaata Iso-Britannia, Espanja, Saksa, Ranska ja Italia sekä tietenkin kisojen isäntämaa Ruotsi. Entinen euroviisusuurvalta Iso-Britannia on viime vuosina kokenut pienoista alemmuustilaa Eurovision laulukilpailuissa. Vuoteen 1998 asti Britannian menestys oli kuitenkin huimaa. Viisi voittoa, viisitoista kakkossijaa ja kahta kertaa lukuunottamatta sijoitus aina kärkikymmenikössä. Brittiviisuista tuli usein myös kansainvälisiä hittejä: Puppet on a string (1967), Congratulations (1968), Power to all our friends (1973), Save your kisses for me (1976), Making your mind up (1981) ja Ooh Aah...Just a little bit (1996). Vuonna 1998, viimeisten Ison-Britannian isännöimien kisojen jälkeen tahti alkoi hiipua ja vuosina 1999-2015 Britannia on onnistunut nousemaan topteniin vain kaksi kertaa. Tuorein top-10-sijoitus on vuodelta 2009 ja nimekkäämmätkään artistit, kuten Bonnie Tyler tai Engelbert Humperdinck eivät ole pystyneet nostamaan saarivaltiota suosta.


Joe and Jake - You're not alone

Tänä vuonna Britanniassa järjestettiin pitkästä aikaa euroviisukarsinnat - ensimmäiset sellaiset tällä vuosikymmenellä, jos mukaan ei lasketa vuoden 2010 kykykilpailutyyppistä artistihakua. Karsintaan otti osaa pääasiassa uusia, suurelle yleisölle tuntemattomampia kykyjä. BBC 4 -kanavalla esitetty karsintalähetys ei osoittautunutkaan myöskään suureksi yleisömenestykseksi, sillä lähetystä katseli vain 680.000 katsojaa mikä Britannian kokoisessa maassa on todella vähän. Päätösvalta euroviisuedustuksesta oli kuitenkin annettu 100-prosenttisesti katsojien ja puhelinäänestäjien käsiin.

Voiton vei Joe Woolfordin ja Jake Shakeshaftin muodostama duo Joe & Jake. Nuorukaiset tutustuivat toisiinsa vuonna 2015 Britannian The Voice -ohjelman neloskaudella kilpaillessaan. Molemmat pääsivät "ääni ratkaisee" ja "kaksintaistelu" -osioista jatkoon, mutta Jake putosi niitä seuranneessa knockout-vaiheessa. Joe puolestaan eteni toiseen live-lähetykseen asti, jonka jälkeen hän putosi ulos leikistä. Kisan tiimellyksessä pojat ystävystyivät ja päättivät lyödä hynttyyt yhteen. Helmikuussa 2016 he osallistuivat Britannian euroviisukarsintaan, jonka he voittivat. Tarkkoja äänimääriä tai muiden kilpailijoiden sijoituksia ei julkistettu. Pari viikkoa myöhemmin Sony Music ilmoitti tehneensä laulajapoikien kanssa levytyssopimuksen ja euroviisuedustuskappaleesta "You're not alone" tuli heidän ensimmäinen singlensä.

Euroviisukappaleen ovat kirjoittaneet Matt Schwartz, Justin Benson ja S. Kanes alias Siva Kaneswaran. Tuotannosta vastaa israelilainen DJ/Tuottaja Matt Schwartz on tehnyt musiikkia mm. Massive Attackille ja Kylie Minoguelle. Irlantilainen Kaneswaran on soittanut aiemmin The Wanted -poikabändissä. Joe ja Jake ovat sympaattisia nuoria miehiä, mutta Britannian kappale ei ole edelleenkään riittävän mukaansatempaava. Britit eivät viime vuosina ole myöskään saaneet mitään sympatiaääniä, joten pelkäänpä että tälläkin kertaa saarivaltion kohtaloksi koituu finaalin häntäpään sijoitus.


keskiviikko 27. huhtikuuta 2016

ESC 2016: Toisen semifinaalin yhteenveto



Nyt on myös torstaina 12.5.2016 kilpailtavan toisen semifinaalin kappaleet käyty läpi. Romanian pudottua pois tässäkin semifinaalissa esiintyy 18 maata, joista kymmenen pääsee lauantain finaaliin. Kappaleita esitellessäni olen arvioinut kunkin maan jatkoonpääsymahdollisuuksia yksittäin, ja tarkemman laskennan perusteella sain todeta että olen veikannut kahdeksalle maalle varmaa finaalipaikkaa. Eli saman verran, kuin ensimmäisen semifinaalin kohdallakin. Loput kaksi finalistia joudun siis tälläkin kertaa veikkaamaan muutamien "ehkä"-maiden joukosta. Osan kohdalla taas pidän päivänselvänä, ettei finaalipaikka ole tänä vuonna mahdollinen.

Toisen semifinaalin kilpailijat esiintymisjärjestyksessä:

1. LATVIA Justs - Heartbeat
2. PUOLA Michał Szpak - Color of Your Life
3. SVEITSI Rykka - The Last of Our Kind
4. ISRAEL Hovi Star - Made of Stars
5. VALKO-VENÄJÄ Ivan - Help You Fly
6. SERBIA Sanja Vučić ZAA - Goodbye (Shelter)
7. IRLANTI Nicky Byrne - Sunlight
8. MAKEDONIA Kaliopi - Dona
9. LIETTUA Donny Montell - I've Been Waiting for This Night
10. AUSTRALIA Dami Im - Sound of Silence
11. SLOVENIA ManuElla - Blue and Red
12. BULGARIA Poli Genova - If Love Was a Crime
13. TANSKA Lighthouse X - Soldiers of Love
14. UKRAINA Jamala - 1944
15. NORJA Agnete - Icebreaker
16. GEORGIA Nika Kocharov & Young Georgian Lolitaz - Midnight Gold
17. ALBANIA Eneda Tarifa - Fairytale
18. BELGIA Laura Tesoro - What's the Pressure

Veikkaukseni semifinaalin tuloslistaksi:


"varmat"
1. Ukraina
2. Australia
3. Bulgaria
4. Norja
5. Latvia
6. Puola
7. Makedonia
8. Tanska

"ehkät"
9. Liettua
10. Slovenia
11. Irlanti
12. Albania

"eit"
13. Georgia
14. Serbia
15. Belgia
16. Israel
17. Valko-Venäjä
18. Sveitsi

 Perustelut löytyvät aiemmista blogi-kirjoituksistani.


Kertaus toisen semifinaalin osallistujista
 

ESC 2016: Belgia



Belgia on yksi seitsemästä maasta, jotka ovat olleet mukana vuodesta 1956, aina ensimmäisistä Eurovision laulukilpailuista lähtien. Maa on ollut mukana 57 kertaa. Enemmän osallistumisia on vain Saksalla (59 kertaa) sekä Ranskalla ja Isolla-Britannialla, jotka molemmat ovat olleet mukana 58 kertaa. Belgian kolme poissaoloa vuosina 1994, 1997 ja 2001 johtuvat nekin vain edellisvuosien heikoista sijoituksista, joten sinnikkyyttä ei maalta puutu. Menestys ei suoranaisesti päätä ole huimannut, mutta yksi voitto ja kaksi hopeasijaa Belgian viisuhistoriasta sentään löytyy. Viime vuonna koettiin kuitenkin yksi valonpilkahdus, kun Belgian persoonallinen edustuskappale "Rhythm inside" (es. Loïc Nottet) oli finaalin neljäs.

Laura Tesoro - What's the pressure

Tänä vuonna Belgia ottaa mielestäni taas vähän takapakkia lähettäessään reipaspoljentoisen, mutta vähän sekavan ja vanhanaikaisen discobiisin "What's the pressure". Belgian karsinnassa kuitenkin mielipiteensä pääsi kertomaan kymmenen kansainvälistä raatia sekä Belgian kansa puhelinäänillään, ja kaikki olivat sitä mieltä että näin oli parasta. Kappaleen esittää 19-vuotias Laura Tesoro, joka sijoittui toiseksi paikallisen The Voice -kilpailun kolmannella tuotantokaudella 2014. Sen jälkeen häneltä on ilmestynyt pari sinkkua. Lisäksi Laura tunnetaan roolistaan saippuasarjassa "Familie". Iloinen meininki ei yksistään riitä, ei Belgialla niin kuin Suomellakaan. Jotain lihaa kaivataan aina luiden päälle. Tulen yllättymään, jos Belgia tiensä Tukholman viisufinaaliin raivaa.


ESC 2016: Albania




Albania rantautui euroviisuihin Istanbulissa vuonna 2004, samana vuonna kuin semifinaalivaihekin tuli mukaan kuvioihin. Albanian ensimmäinen edustaja Anjeza Shahini selvitti tiensä semifinaalista finaaliin kirkkaasti ja sai vielä finaalissakin sijoituksekseen muikean seitsemännen sijan. Se onkin edelleen Albanian toiseksi paras sijoitus. Pidemmän korren on vetänyt vain vuonna 2012 Albaniaa edustanut Rona Nishliu, jonka erikoinen huutaen laulettu "Suus"-kappale onkin jäänyt monien taideviisujen ystävien mieleen. Erikoinen yksityiskohta, että loput finaaliin yltäneet albanialaisviisut ovat sijoittuneet joko sijoille 16 tai 17. Viisi kertaa Albania on karsiutunut finaalista.

Albaniassa on pitkät laulukilpailuperinteet, ja nykyään paikallisena euroviisukarsintana toimiva Festivali i Këngës järjestettiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1962. Maan perinteisiin kuuluu, että Këngësissä kappaleet esitetään äidinkielellä, ison orkesterin säestämänä eikä niiden esimerkiksi niiden pituutta ole rajoitettu. Niinpä Eurovision laulukilpailuihin jalostettu versio kuulostaa usein melko erilaiselta uudelleen sovitettuna, lyhennettynä ja mahdollisesti englanninkielisenä.

Eneda Tarifa - Fairytale 

Tiranassa syntynyt 34-vuotias Eneda Tarifa vei tänä vuonna Festivali i Këngësin voiton kolmannella yrittämällään. Siellä kuultu "Përrallë"-kappale on Tukholmaa varten kääntynyt englanniksi ja saanut sanatarkasti käännettynä nimekseen "Fairytale" (Satu). "Fairytale" on melko perinteinen, dramaattinen albanialaiseuroviisu, joka saattaa yhtä hyvin toimia Tukholman lavalla, kuin olla toimimattakin. Onnistuessaan täydellisesti Albania saattaa näin hyvältä esiintymispaikalta toisen semifinaalin loppupäästä ponnistaakin finaaliin? Se jää nähtäväksi.


tiistai 26. huhtikuuta 2016

ESC 2016: Georgia




Georgia teki ensiesiintymisessä euroviisuissa Helsingin kisoissa 2007. Pyörin silloin pressikeskuksessa akkreditoituneena "(tyhjän)toimittajana" ja Georgian promootiokoneisto pyöri hurjana. Muistan hämärästi jossain Georgia delegaation järjestämissä bileissä lipittäneeni "myrkkyviiniksikin" mainittua juomaa. Ahnaat journalistit pyörivät Georgian pressipöydän ympärillä kuin herhiläiset hamstraamassa promo-cd-levyjä tai Georgian lippuja. Mikään ei tuntunut riittävän: "What about those t-shirts...?" Työ palkittiin ja Georgian edustaja Sopho Khalvashi eteni Helsingin euroviisufinaaliin. Tehtävä oli viisuhistorian vaativin, sillä Helsingissä oli viimeistä kertaa käytössä yhden semifinaalin taktiikka ja kymmenestä finaalipaikasta kisaili huikeat 28 laulua.

Jatkossakin Georgia on menestynyt euroviisuissa ihan kohtalaisesti. Finaaliin on päästy aina, kun he ovat lähettäneet kunnollisen kappaleen. Mukanakin ollaan oltu joka vuosi, paitsi vuonna 2009 jolloin he vetivät EBU:n suosituksesta valitsemansa edustajan pois kisasta. He olisivat halunneet esittää Moskovan viisuissa discokappaleen "We don't wanna put in", mutta biisi tulkittiin presidentti Putinia kritisoivaksi sanaleikiksi.

Nika Kocharov & Young Georgian Lolitaz - Mignight gold

Tänä vuonna Georgia lyö jälleen lekkeriksi ja lähettää Tukholmaan sekavaa indierockia. Laulusolisti Nika Kocharovin taustayhtye Young Georgian Lolitaz ei sekään valitettavasti ole nimensä mukainen, joten kokonaisuus ei tarjoile edes silmänruokaa. Nuoret georgilaiset lolitat ovat itse asiassa kolme miestä Gia Iashvili (basso), Nick Davitashvili (koskettimet) ja Dima Oganesian (rummut). Kvartetti onkin ensimmäinen kokonaan miehistä koostuva georgialainen euroviisuedustusporukka.

Yhtye valittiin Georgian edustajaksi sisäisesti, mutta valinnan jälkeen heille etsittiin edustussävelmä avoimen sävellyskilpailun kautta. Ehtoina oli kuitenkin, että biisin pitää olla Young Georgian Lolitazin tyyliin sopivaa indierockia. Voittaja valittiin viiden ehdokkaan joukosta julkisessa karsinnassa. "Mignight gold" on jo tyylillisesti musiikkia, josta en ymmärrä mitään, mutta samalla myös epäilen ettei kyseinen melusaaste avaudu monelle muullekaan kertakuulemalta. Monien yllätykseksi georgialainen Kote Kalandadze on saanut kappaleen sävellystyöhön apua Ruotsista, euroviisuihin erikoistuneelta hittinikkarilta Thomas G:sonilta. Protestiäänillä on kuitenkin ennenkin menty finaaliin, joten Georgian menestys on iso kysymysmerkki. Riippuu siitä, kuinka monta eurooppalaista indierokkaria istuu lauantai-iltana katsomassa euroviisuja.


ESC 2016: Norja





Jos suomalaisilla oli euroviisuissa ennen vuotta 1985 jotain naurunaihetta, se oli Norjan viisumenestys. Sitä pidettiin vieläkin kehnompana kuin Suomen. Vuonna 1985 tuli kuitenkin mahdottomasta mahdollista ja Norja voitti euroviisut Bobbysocks-duon pirteän rock'n'rollin säestämänä. Sen jälkeen menestys seilannut melkoista aaltoliikettä. Voittoja on tullut kaksi lisää, mutta viimeisiltäkään sijoilta ei ole vältytty. Karsintavuosien 1993-2003 aikana Norja karsiutui koko kilpailusta kuitenkin vain kerran ja vuonna 2004 alkaneiden semifinaalivuosien aikana Norja on pudonnut finaalista vain kahdesti.

Agnete - Icebreaker

Varsin vahvasti Norja on liikkeellä tänäkin vuonna. Paikallisen euroviisukarsinnan Melodi Grand Prixin voitti 21-vuotias, saamelaisista sukujuurista versoava Agnete. Nuoresta iästään huolimatta Agnete on ehtinyt olla jo monessa mukana. Vuonna 2008 Agneten yhtye The BlackSheeps voitti lasten pohjoismaiset euroviisut Junior Melodi Grand Prix Nordicin. Vuonna 2014 Agnete puolestaan voitti paikallisen Tanssii tähtien kanssa kilpailun. Tänä kevään Agneten voittoisa matka jatkui Norjan karsinnassa suvereenisti, sillä hän sai superfinaalissa 166.728 puhelinääntä eli yli puoli enemmän kuin kakkoseksi sijoittunut Freddy Kalas.

Edustussävelmä "Icebreaker" on Agneten itsensä lisäksi ruotsalaisen Gabriel Alaresin ja brittiläisen Ian Curnowin käsialaa. Alares on tänä vuonna myös Moldovan euroviisutiimissä. Ian curnow on puolestaan melkein legendaarinen kasarituottaja, joka työskenteli maineikkaan Stock-Aitken-Waterman -tuotantotiimin tallissa heidän menestysvuosinaan. Curnow tuotti yhdessä Phil Hardingin kanssa kappaleita lukuisille aikakauden menestysartisteille, kuten Hazell Deanille, Kylie Minoguelle, Rick Astleylle, Mel & Kimille, Sinittalle, Boyzonelle, S Club 8:lle ja monille muille vastaaville. Osallistuipa Curnow kerran Britannian euroviisukarsintaankin, jossa hänen suojattinsa Deuce-yhtye sijoittui kolmanneksi kappaleella "I need you".
Vedonlyöntitilastot eivät jostain syystä rankkaa Norjaa Tukholman finaalin kärkihaminoihin, mutta itse kyllä uskon vahvasti topten-sijoitukseen.




ESC 2016: Ukraina



Ukrainassa ymmärretään mistä euroviisuissa on kyse. He tulivat mukaan vuonna 2003 ja heti seuraavana vuonna Ruslanan villit tanssit voittivat koko kilpailun. Sen lisäksi Ukraina on sijoittunut viimeisen kymmenen vuoden aikana kaksi kertaa toiseksi ja kerran kolmanneksi. Pisteitä he ovat saaneet euroviisufinaaleissa vuosina 2003-2015 yhteensä 1685 eli noin puolitoista kertaa sen määrän (1185 p.), mitä Suomi on saanut yhteensä nykyisen pisteidenlaskusysteemin käyttöönoton jälkeen vuodesta 1975 tähän päivään. Semifinaaliaikaudella Ukraina on päässyt aina kirkkaasti finaaliin, paitsi tietenkin viime vuonna kun he eivät osallistuneet poliittisen ja taloudellisen tilanteensa vuoksi kisoihin lainkaan.

Jamala - 1944

Tänä vuonna Ukraina palaa kamalan kohun saattelemana euroviisuihin. Heidän kilpailukappaleensa "1944" kertoo vuoden 1944 tapahtumista, kun Neuvostoliiton johtaja Stalin karkotti Krimin alueella asuneet tataarit. Kappaleen esittäjän Jamalan (oik. Susanna Jamaladynovan, 32) isä oli Krimin tataari. Jamala on kertonut kappaleen olevan omistettu isoäidilleen, joka oli karkotettujen joukossa. Venäjä tietenkin hermostui kappaleen poliittisena pitämästään sanomasta ja kohu ylitti uutiskynnyksen ympäri Eurooppaa. Suomessakin Radio Suomen musiikkipäällikkö Jorma Hietamäki eli Hietamäen Jorma avasi asiantuntevan arkkunsa ja epäili, että kappale tullaan diskaamaan. Tapansa mukaan Jorma oli kuitenkin väärässä ja Tukholmassa kuullaan Jamalan dramaattinen tarina. Vittu mitä politiikkaa, voisi joku todeta, mutta säännöt eivät kiellä euroviisukappaleiden sanoitusten olevan merkityksellisiä. Vaikka joskus joku on niin saattanutkin kuvitella. Tällä taustatarinalla, tällä esittäjällä ja Ukrainan euroviisuammattitaidolla kokonaisuus hioutunee Tukholman lavalla siihen kuntoon, että Ukraina taistelee finaalissa voitosta. Käydäänkö euroviisuestradilla Venäjän ja Ukrainan välinen sota uudelleen?



ESC 2016: Tanska



Tanska oli ensimmäinen pohjoismaa, joka osallistui Eurovision laulukilpailuihin. He menivät mukaan jo toisiin viisuihin vuonna 1957 ja sijoittuivat heti komeasti kolmansiksi. Muutamaa vuotta myöhemmin, vuonna 1963, Tanska voitti koko kilpailun ensimmäisenä pohjoismaana "Dansevisellään". Vuonna 1967 Tanskan yleisradion uusi viihdepäällikkö oli kuitenkin sitä mieltä, että euroviisut ovat humpuukia, ja Tanska jätti kisat kokonaan väliin 11 vuoden ajan. Vuonna 1978 he palasivat mukaan ja ovatkin siitä lähtien olleet mukana joka vuosi, paitsi vuosina 1994, 1998 ja 2003 jolloin välivuodet tulivat pakotettuina edellisvuoden huonon menestyksen vuoksi. Voittoja on tällä vuosituhannella tullut kuitenkin kaksi lisää, ensin vuonna 2000 Tukholmassa Olsenin veljesten ansiosta ja viimeksi Malmössä 2013 Emmelie de Forestin laulamana.

Lighthouse X - Soldiers of love

Tanska tunnetaan euroviisuissa iloisesta mutkattoman letkeästä tyylistään. He harvemmin turvautuvat ulkomusiikillisiin vippaskonsteihin, vaikka poikkeus tietenkin vahvistaa säännön joinakin vuosina. Yleensä mennään melodinen biisi edellä. Samaa perinteistä Tanska-poppia on tarjolla tänäkin vuonna: Ei-euroviisumusiikiksi naamioitua euroviisumusiikkia. Esittäjänä on kuluttajaystävällinen kolmen nuorukaisen Søren Bregendalin, Johannes Nymarkin ja Martin Skriverin muodostama Lighthouse X -trio. Veikkaan, että Tanska sujahtaa salakavalasti finaaliin keskinkertaisella äänimäärällä, mutta finaalin kärkihaminoissa sitä tuskin nähdään.


ESC 2016: Bulgaria



Bulgarian vuonna 2005 alkanut euroviisutaival on hieman surullisen näköistä luettavaa. Maa on selviytynyt finaaliin vain yhden ainoan kerran, Helsingin kisoissa vuonna 2007. Lähellä topteniä ollaan kuitenkin oltu usein ja vuonna 2012 peräti niin lähellä, että Bulgaria sijoittui semifinaalissa jaetulle kymmenennelle sijalle Norjan kanssa. Vuodet 2014-2015 Bulgaria on pitänyt taukoa viisuilusta heikkoon talouteensa vedoten.


Poli Genova - If love was a crime

Nyt ollaan kuitenkin taas kehissä ja vahvempana kuin koskaan. Bulgaria lähettää sisäisesti valitsemansa Poli Genovan, joka edusti heitä jo vuonna 2011 Düsseldorfissa kappaleella "Na inat". Silloinkin finaalista karsiuduttiin täpärästi. Polilla on viisukokemusta karttunut myös Bulgarian kansallisissa karsinnoissa, joihin hän ottanut osaa ennen vuotta 2011 kolme kertaa sekä Melody-yhtyeen jäsenenä että sooloartistina.

Tämänvuotiseen kilpailukappaleeseen on haettu tuotantoapua trendikkäästi Ruotsista, vaikka päätekijät Borislav Milanov ja Sebastian Arman ovatkin samat kuin vuonna 2011. Ruotsalainen Joachim Persson on tehnyt puolestaan biisejä mm. Charlotte Perrellille, Agnesille, Dannylle, Velvetille ja lukuisille muille artisteille. Kilpailukappale "If love was a crime" rullaa täydellisesti tässä päivässä. Monipolvinen sävellys onnistuu olemaan samanaikaisesti mieleenpainuva, että askarruttava. Esiintymistaidoillaan Poli vakuutti minut jo vuonna 2011. Tänä vuonna Bulgaria todellakin ansaitsisi finaalipaikan.


ESC 2016: Romania diskattiin




Romanialle kävi tämän vuoden euroviisuissa kalpaten. Maan yleisradioyhtiö TVR on velkaa Euroopan yleisradioliitolle EBU:lle lähes 15 miljoonaa euroa, eikä pystynyt niitä määräaikaan mennessä suorittamaan.
Tästä johtuen Romania on erotettu EBU:sta, eikä voi osallistua Eurovision laulukilpailuihin. Romanian edustajaksi valittiin paikallisessa euroviisukarsinnassa Ovidiu Anton ja kappale "Moment of silence". Virallinen kokoelma-cd:kin ehdittiin jo painaa, joten Romanian kappale on mukana levyllä. Romanian diskauksen myötä toisessa semifinaalissa kilpailee 18 maata eli nyt saman verran kuin ensimmäisessäkin. Muiden kappaleiden esiintymisjärjestykseen ei Romanian poisto vaikuta.

Tapahtuma on todella ikävä, etenkin edustustehtäviin valmistautuneen artistin kannalta, mutta on myös ymmärrettävää ettei EBU voi loputtomiin odottaa saataviaan. Velka oli kuitenkin syntynyt lähes kymmenen vuoden aikana, joten aikaa järjestää asiansa Romanialla on ollut. Pettymyksien välttämiseksi Romania olisi voinut mielestäni myös omatoimisesti vetäytyä kilpailusta vaikka muutamaksi vuodeksi, kuten muutkin rahavaikeuksissa olleet Euroopan maat ovat tehneet.

Vuonna 1994 euroviisuihin rantautuneen Romanian taru alkoi nihkeästi. Ensimmäinen karsiutuminen tapahtui jo vuonna 1993 Ljubljanan esikarsinnassa ja koko 1990-luvun mukana oltiin suomalaistyyliin vain joka toinen vuosi edellisvuoden huonon sijoituksen vuoksi. 2000-luvulla otteet kovenivat ja Romania lähetti kisaan enemmän ajan hermolla rullaavaa poppia. Onhan Romania yksi Euroopan kärkimaita, mitä tulee tanssittavaan popmusiikkiin. Mitalitauluun on tullut pari pronssisija-merkintää ja Romania on tehnyt historiaa myös vuonna 2004 alkaneen semifinaalikauden aikana pääsemällä finaaliin joka vuosi. Tämänvuotista rock-kappaletta en itsessään jää kaipaamaan, mutta Ovidiuta käy silti sääliksi. Toivottavasti Romania saa taloutensa kuntoon ja näemmä pian heidän comebackinsa euroviisuihin.

Katsele Romanian diskattu euroviisuesitys:
 

ESC 2016: Slovenia



Slovenia on itselleni melkeinpä mieluisin euroviisuosanottaja entisistä Jugoslavian maista. Maantieto, politiikka ja kulttuurihistoria eivät ole vahvuuksiani, mutta jollain tapaa tuntuu että Slovenian sijainti Itävallan ja Italian kainalossa tekevät siitä hieman muita Jugo-maita länsimaisemman myös musiikkiperimältään? Esikoisviisu ei kuitenkaan ollut sen kummempi, kuin muillakaan uusilla yrittäjillä vuonna 1993. Slovenia voitti Ljubljanan esikarsinnan (josta kerroinkin jo Kroatian viisusta höpistessäni), mutta olisiko osasyy ollut kisaisäntää kohtaan osoitetut kohteliaisuudet? Irlannin Millstreetin finaalissa yksinkertaisen bändin 1 x Band sijoitus oli kuitenkin top-20:n ulkopuolella, mikä pudotti Slovenian vuoden 1994 kisoista.

Muuten Slovenia on keskinkertaisesta menestyksestään huolimatta sinnitellyt mukana joka vuosi, paitsi vuonna 2000 jolloin kisat jäivät väliin jälleen edellisvuoden kehnon sijoituksen vuoksi. Semifinaaliaikakaudellakin on tavallisempaa, että Slovenia putoaa finaalista kuin että pääsisi sinne. Parina viime vuonna finaaliin on kuitenkin ylletty ja viime vuonna Slovenian edustaja Maraaya kantoi jopa jonkinlaista fani-/ennakkosuosikin manttelia. Muistattehan sen tytön, joka esiintyi isot kuulokkeet korvillaan?


ManuElla - Blue and red

Tänä vuonna ollaan liikenteessä jossain määrin musiikillisesti samantapaisin keinoin. ManuEllana esiintyvä Manuela Brečko (27) laulaa letkeän ja konstailemattoman kappaleen "Blue and red". Slovenian karsinnassa nähnyt pukutempaukset tuntuivat tosin tähän kappaleeseen päälleliimatuilta ja vanhanaikaisilta, joten toivottavasti niistä luovutaan Tukholmassa ja keskitytään laulamiseen. Ennakkotietojen perusteella Slovenian ei pitäisi päästä finaaliin, mutta euroviisukansa on valmiina yllättymään.



maanantai 25. huhtikuuta 2016

ESC 2016: Australia



Australian mukanaolo Eurovision laulukilpailuissa ei lakkaa ärsyttämästä minua. Viime vuotisen debyytin pystyin jotenkin sulattamaan, koska sitä perusteltiin euroviisujen 60-vuotis juhlavuoden väriläiskänä. Se, että maa on mukana tänäkin vuonna, menee jo yli hilseen. Vaikka Australia sijaitseekin toisella puolella maapalloa, on sen asukkailla luonnollisestikin vahvat poliittiset ja kulttuurilliset yhtymäkohdat Eurooppaan. Australiassa fanitetaan myös euroviisuja ja vuodesta 1983 lähtien kilpailu on esitetty siellä paikallisessa televisiossa suorana lähetyksenä. Viime vuonna Wienin kisoissa Australia sai pilke silmäkulmassa osallistumisoikeuden euroviisufinaaliin. Edustajaksi valittu Guy Sebastian ja letkeä kappale "Tonight again" otettiin hyvin vastaan ja se sijoittuikin lopputuloksissa komeasti viidenneksi. Australian osallistumisen piti kuitenkin jäädä tähän yhteen kertaan.

Dami Im - Sound of silence

Australiassa kuitenkin innostuttiin euroviisuista siinä määrin, että he hinkuivat mukaan tänäkin vuonna. Nyt he sentään saavat hakea vauhtia semifinaalin kautta. Heidän edustajansa Dami Im ja kappale "Sound of silence" on kuitenkin ärsyttävän kovatasoinen powerballadi, ja sen finaalipaikka on jälleen itsestäänselvyys. Eksoottiset piirteensä Dami on saanut synnyinmaastaan Etelä-Koreasta, josta hänen perheensä muutti Australiaan tytön ollessa 9-vuotias. Koko kansan tuntemaksi 27-vuotias Dami nousi kolme vuotta sitten voitettuaan Australian X-Factor-kilpailun viidennen tuotantokauden. Sittemmin pitkäsoittoja on ilmestynyt kaksi kappaletta ja kolmas, vastikään ilmestynyt albumi sisältää Damin versioita The Carpenters -yhtyeen tuotannosta.

Minusta euroviisujen ei tulisi laajentua näin hallitsemattomasti. Usein olen miettinyt millaiset olisivat esimerkiksi jonkinlaiset "maailmanviisut", jossa eri maanosat valitsisivat keskuudestaan edustajan tai edustajat ja he kilpailisivat sitten keskenään. Mutta ei näin, että yksi kaukainen maa saa automaattisesti osanotto-oikeuden.


ESC 2016: Liettua



Liettua teki debyyttinsä Eurovision laulukilpailuissa jo vuonna 1994, mutta silloin heille kävi vähän köpelösti. Pisteitä ei herunut ainuttakaan, ja niinpä Liettuaa ei nähty euroviisuissa viiteen vuoteen. Vuonna 1999 tapahtuneen comebackin myötä ei käynyt paljoa paremmin. Vaikka pisteitä tulikin jo 13 kappaletta, karsiutui Liettua taas seuraavan vuoden kisoista. Muutenkaan maan menestys ei ole päätä huimannut. Ainoa topten-sijoitus löytyy vuodelta 2006, kun Liettua pisti osallistumisensa kunnolla läskiksi. Jotkut ehkä muistavatkin Lordin voittovuodelta sen ärhäkän äijäryhmän, joka uhosi voittavansa koko kisan: "We are the winners!".


Donny Montell - I've been waiting for this night

Entä muistatteko vuodelta 2012 kappaleensa alun silmät sidottuina esiintyneen Donny Montellin (oik. Donatas Montvydas, 28)? Silloin hän lauloi, että rakkaus on sokea (Love is blind) ja sitä ehkä halusi silmäsiteellään alleviivata? Tajusitteko? Tämänkertainen edustuskappale "I've been waiting for this night" edustaa tyylillisesti samantapaista herkistelydiscoa. Tekijät Jonas Thardell ja Beatrice Robertsson tulevat tietenkin euroviisujen Mekasta, Ruotsista. Aikaisempi euroviisukokemushan ei tietenkään ole koskaan pahitteeksi ja itse pidän Donnyn tämänvuotista kappaletta edellistä vahvempana. Finaalipaikka on mahdollinen, mutta ei millään muotoa itsestäänselvyys. Jos tai kun finaaliin mennään, tapahtuu se rimaa hipoen.


ESC 2016: Makedonia



Entinen Jugoslavian tasavalta Makedonia on Balkanin Suomi. Euroviisujen yhteydessä puhutaan usein naapuriäänistä, mutta Balkanin alueellakaan niitä ei riitä kaikille naapureille. Useimmiten Makedonia on juuri se, joka jää ilman. Jo Makedonian euroviisuhistorian alku oli takkuinen. Ensimmäinen mukaanpyrkimisyritys kariutui vuonna 1996 jo alkukarsintaan. Seuraava mahdollisuus tarjoutui kaksi vuotta myöhemmin, mutta Suomen tavoin Makedonia karsiutui joka toinen vuosi kisasta heikon menestyksen vuoksi.

Vuonna 2004 alkanut semifinaalikausi toi valonpilkahduksen ja vuosina 2004-2007 Makedonia oli ainoa maa joka selviytyi joka vuosi semifinaalista finaaliin. Mutta he myöskin joutuivat joka vuosi hakemaan vauhtia semifinaalista, sillä menestys finaalissa jäi kärkikymmenikön ulkopuolelle. Vuosina 2008-2009 Makedonia oli molemmilla kerroilla oman semifinaalinsa puhelinäänestyksen kymmenes, mutta noina vuosina ammattilaisraadit saivat halutessaan vaihtaa juuri kymmenneksi sijoittuneen. Sen jälkeen menestykseen on tuonut poikkeuksen vain makedonialaisen popin valovoimainen matriarkka Kaliopi, joka onnistui vuonna 2012 nostamaan maansa finaaliin.

Kaliopi - Dona

Tänä vuonna Makedonia luottaa jälleen Kaliopin Kaija Koo -tyyppiseen tummanpuhuvaan karismaan ja lähettää 49-vuotiaan rouvan sisäisin valintamenoin suoraan Tukholmaan. Kilpailukappaletta "Dona" ei tule kertosäkeistön lyriikkayhtäläisyyksistä huolimatta sekoittaa vanhaan juutalaislauluun, joka meillä muistetaan ainakin Seppo Hanskin levytyksenä. Kaliopin vahva ammattitaito kannattelee hienosti kansanlaulumaista, makedoniankielellä esitettyä popkappaletta. Kaliopin urahan alkoi jo 10-vuotiaana lastenlaulukilpailuista, joten naisen voidaan sanoa omistaneen elämänsä musiikille. Vuosikymmenien mittaisen uran varrelle mahtuu monenmoista ja se on ainakin varmaa, että pupu ei mene Kaliopin mustiin pöksyihin isollakaan estradilla.
Henkilökohtaisesti soisin Makedonialle finaalipaikan ilomielin, ja jotenkin uskon vahvan ammattitaidon ja muusta englanninkielisestä massasta poikkeavan kappaleen erottuvan heidän edukseen.


ESC 2016: Irlanti



Irlanti pitää seitsemällä voitollaan kiinni euroviisuhistorian menestyneimmän maan tittelistä, ainakin vielä toistaiseksi. Ruotsi on ilmoittanut havittelevansa tuota titteliä ja onkin kirinyt kuuden voittonsa turvin jo aivan Irlannin tuntumaan. Irlannin menestyksekkäimmät vuodet ajoittuvat 1990-luvulle, jolloin maa pokkasi neljä seitsemästä voitostaan. Lisäksi he tulivat 1990-luvulla kaksi kertaa toiseksi. Vuosituhannen vaihduttua ja kielisäännön vapauduttua, menestys on ollut epätasaisempaa.


Nicky Byrne - Sunlight

Tällä kertaa tyypillisesti euroviisukarsinnat järjestänyt Irlanti luottaa poikkeuksellisesti yleisradioyhtiön sisäiseen valintaan. Irlannin viisumaineen puolustettavakseen saa 37-vuotias Nicky Byrne, jonka nimi ei välttämättä kerro monellekaan mitään, mutta jonka kuva löytyy useista suomalaisistakin levyhyllyistä. Nicky kuului nimittäin vuosina 1998-2012 erittäin suositun Westlife-lauluyhtyeen riveihin. Yhtyeen kymmentä studioalbumia ja yli kolmeakymmentä hittisingleä on myyty maailmanlaajuisesti yli 50 miljoonaa kappaletta. Westlifen lisäksi Nicky ei vielä ennen euroviisuja ole luonut musiikin parissa soolouraa, jos ei sellaiseksi lasketa vuoden 2002 jalkapallon maailmanmestaruuskilpailujen Irlannin kannustuslaulua "Here Come The Good Times (Ireland)", jonka hän levytti yhdessä jalkapallojoukkueen sekä vuoden 2008 euroviisuistakin tutun kalkkunanuken Dustin the Turkeyn kanssa. Levy nousi luonnollisesti Irlannin listan ykköseksi. Muutoin Nicky on nähty useiden tv-ohjelmien isäntänä. Vuosina 2013-2015 hän on luetellut euroviisuissa Irlannin antamat pisteet.

Euroviisukappale "Sunlight" on siis Nicky Byrnen ensimmäinen soolosingle. Kappaletta kirjoittamassa ovat olleet Nickyn itsensä lisäksi Wayne Hector, joka on kynäillyt mm. seitsemän Westlifen ykköshittiä ja kappaleita mm. One Directionille, The Pussycat dollsille ja Nicki Minajille, sekä Ronan Hardiman joka puolestaan tunnetaan Michael Flatleyn "Lord of the dance"-sävellyksistään. Varsin nimekäs hittitrio on siis työstänyt sinänsä laadullisen popkappaleen Irlantia varten. Jos Irlanti onnistuu esityksessään valjastamaan kokonaisuudesta parhaat tehot irti ja hyödyntämään solistin historiaa oikealla tavalla, voisin kuvitella finaalipaikan olevan mahdollinen. Varmaa se ei ole ja toivottavasti Nicky Byrne taustatiimeineen ei tuudittaudu liikaa menneisyyteen.


sunnuntai 24. huhtikuuta 2016

ESC 2016: Serbia



Itsenäinen Serbia teki euroviisudebyyttinsä Helsingissä vuonna 2007 ja vei saman tien koko kisan voiton. Naisista pitävältä kuorma-auton kuljettajalta näyttävä Marija Serifovic lauloi silloin rukouksesta: "Molitva". Se onkin ainoa kerta, kun ei-englanninkielinen kappale on voittanut viisut vuonna 1999 tapahtuneen kielisäännön vapautumisen aikana. Serbialaisille euroviisut olivat kyllä tuttuja jo Jugoslavian ja Serbia-Montenegron ajoilta, mutta niistä taustoista kerroin hieman jo Montenegron tämänvuotista viisua esitellessäni. Voittoisan alun jälkeen menestys on ollut epätasaisempaa. Vuonna 2012 Balkanin alueen supertähti Zeljko Joksimovic toi Serbialle pronssisijan. Zeljko oli edustanut jo aiemmin Serbia-Montenegroa sijoittuen toiseksi ja lisäksi hän juonsi kansainväliset kilpailut vuonna 2008 Serbian isännöidessä euroviisuja.

Sanja Vučić ZAA - Goodbye (Shelter)

Tänä vuonna näyttää siltä, että Serbia ei edes halua menestyä kilpailussa. Sen verran omituisen sillisalaatin he ovat Tukholmaan lähettäneet. Persoonallinen laulajatar Sanja Vučić käyttää nimensä perässä ZAA-liitettä, joka viittää yhtyeeseen jonka solistina hän arkena toimii. Sanja kertoo kappaleensa "Goodbye (Shelter)" sisältävän vahvan sanoman, mutta sanoma ei kyllä allekirjoittaneelle avaudu. Ei jatkoon!



ESC 2016: Valko-Venäjä


Valko-Venäjä on yksi poliittisesti arveluttavimmista euroviisumaista. Usein herää epäilys, onko heidän edustajallaan puhtaat jauhot pussissaan tai voiko heidän muille kilpailijoille antamiinsa pisteisiin luottaa. Usein he myös venkslaavat edustuskappaleitaan ja vaihtelevat niitä yleisöä miellyttäväksi. Mutta niin kauan kun mitään väärä ei ole todistetusti tehty, en voi kuin jupista huhupuheiden varjossa. Muutamina viime vuosina he ovat jopa antaneet karsinnoissa valitun edustussävelmän kilpailla kansainvälisesti.

Ivan - Help you fly

Ja näin tänäkin vuonna. Valko-Venäjän euroviisukarsinnan voitti 21-vuotias Alexander Ivanov, joka esiintyessään käyttää ytimekkäämpää Ivan-nimeä. Euroopan medioiden uutiskynnystä yritettiin ylittää keinotekoisella huhulla, että Ivan haluaisi esiintyä Tukholmassa ilkosen alastomana elävien susien seurassa. No kaikkihan ymmärtävät, että euroviisujen säännöt eivät tietenkään salli moista. Mitä ilmeisimmin huhumyllyn käynnistämisellä yritettiin vain peitellä kilpailukappaleen "Help you fly" heppoisuutta. Valko-Venäjä kun ei ole mikään automaattinen menestyjä tai edes finalisti, en näe tällä kappaleella tässä seurassa mitään mahdollisuuksia finaalipaikkaan.


torstai 21. huhtikuuta 2016

ESC 2016: Israel



Länsi-Aasiassa sijaitseva Israel liittyi yllättäen euroviisuperheeseen vuonna 1973, eikä kohuilta ole säästytty. Milloin on edustajan väitetty laulaneen luotiliivit esiintymismekon alla ja milloin lähetys on keskeytetty naapurimaassa kokonaan Israelin esityksen ajaksi. Ehtipä Libanon valita jo edustajansakin vuoden 2005 euroviisuihin, kunnes kuuli ettei voi sääntöjen mukaan näyttää tv-ruudussa virityskuvaa Israelin kappaleen aikana. Libanonin lait nimittäin kieltävän israelilaisen materiaalin esittämisen valtakunnan verkossa. Marokko yhden kokeili kerran euroviisuja vuonna 1980, juuri sopivasti kun Israel piti välivuotta. Kyseinen on historiallinen siinäkin mielessä, että Israel voitti kilpailun edellisenä vuonna ja on näin ollen viisuhistorian ainoa maa joka ei ole puolustanut voittoaan seuraavana vuonna. Israel tosin voitti kisat vuonna 1979 toistamiseen peräkkäin, joten kalliina pidetty isännöinti myös vuonna 1980 ei tuntunut houkuttelevalta. Kisat järjestettiin kaiken kukkuraksi Israelin kaatuneiden muistopäivänä, joten välivuosi oli perusteltu siinäkin mielessä.

Täällä kaukana Pohjolassa eivät moiset nahistelut kuitenkaan tunnu niin merkityksellisiltä ja israelilaiset viisut on otettu vastaan ihan iloisin mielin. Ja hienostihan maa on euroviisuissa menestynytkin, tai menestyi ainakin vuoteen 2000 asti. Voittoja kertyi huimat kolme kappaletta ja kakkossijojakin pari. Kohua aiheutti myös toistaiseksi viimeisimmän voiton Israelille tuonut Dana International, joka on ensimmäinen euroviisuissa kilpaillut transsukupuolinen henkilö. Takana ovat kuitenkin Israelin iloiset ja rytmikkäät kilpailukappaleet ja yhteisliikunnat ja se yksi nuotin vierestä kailottava taustalaulaja, sillä 2000-luvulla Israel on keskittynyt enimmäkseen tunnelmallisempaan musiikkiin tai muihin erilaisempiin kokeiluihin. Menestyskin on ikävä kyllä ollut heikompaa ja usein Israel on karsiutunut kokonaan finaalista. Niin kävi jopa vuonna 2011 uudelleen euroviisuvoittoon pyrkineelle Dana Internationalille, joka on nykyään myös ainoa entinen viisuvoittaja joka on karsiutunut finaalista. Viime vuonna näkyi kuitenkin hieman valoa tunnelin päässä, sillä "Golden boy" Nadav Guedj lauloi Israelin finaalin kärkikymmenikköön.

Hovi Star - Made of stars

Tänä vuonna Israelin edustajaa metsästettiin viimevuotiseen tapaan "HaKokhav HaBa L’Eirovizion" (Seuraava tähti euroviisuihin) -kykykilpailun kautta. Kykykilpailut eivät olleet vieraita voittoisalle Hovi Starille, sillä hän osallistui jo vuonna 2009 Israelin Idols-kilpailun seitsemännelle kaudelle. Musiikkiuran lisäksi Hovi on maskeeraus- ja kampausalan ammattilainen, mikä näkyy myös hänen ulkoisessa habituksessaan. Kilpailukappale "Made of stars" on saman tekijän kynästä, kuin viimevuotinen menestyskin. Samanlaista elämäniloa ja rentoutta en kuitenkaan tämänvuotisessa paketissa näe, vaan pikemminkin teennäisyyttä ja ulkokultaisuutta. Myös keikarimaisen dandy solisti on turhan maalattu ja jättää kuulijansa ulkopuoliseksi. Valitettavasti en pysty ennustamaan Israelille menestystä tämän vuoden kisassa.


tiistai 19. huhtikuuta 2016

ESC 2016: Sveitsi



Kaikkien aikojen ensimmäinen euroviisuvoittajamaa Sveitsi on viime vuodet rämpinyt todella syvissä vesissä. Mukana ollaan kuitenkin roikuttu sinnikkäästi ja välivuosia on päässyt syntymään vain edellisvuosien kehnon menestyksen seurauksena. Pitkään historiaan mahtuu lukuisia onnistumisia, mutta myös melkoinen määrä mahalaskuja. Sveitsi on voittanut kisat kahdesti, ollut toinen kolme kertaa ja kolmas kolme kertaa, mutta myös finaalin viimeinen viisi kertaa ja semifinaalinkin hännänhuippu kolmesti.

Viimeisin valonpilkahdus on niinkin kaukana, kuin vuodessa 2005 jolloin virolainen tyttöbändi Vanilla Ninja toi Sveitsille kahdeksannen sijan. Sveitsiläisedustajistoon mahtuu monia muitakin kansallisuuksia, kuten ranskankielinen kanadalaislaulajatar Celine Dion, joka maalle toisen viisuvoiton vuonna 1988. Jo ennen kielisäännön vapautumista, Sveitsillä oli myös kieliä joista valita ja näyttävin esimerkki tästä on laulu- ja soitinyhtye Peter, Sue & Marc, joka edusti vuosien varrella Sveitsiä neljä kertaa ja aina eri kielellä laulaen (ranskaksi, englanniksi, saksaksi ja italiaksi). Vain retoromaani jäi kokeilematta.


Rykka - The last of our kind

Kansainvälistä väriä on Sveitsiä edustamassa tänäkin vuonna. Christina Maria Rieder alias Rykka on Celine Dionin tapaan kanadalainen, mutta siihen ne yhtäläisyydet Celinen kanssa jäävätkin. Sveitsissä on viime vuosina järjestetty monimutkaiset kansalliset karsinnat, joissa ensin erikieliset yleisradioyhtiöt karsivat ehdokkaitaan eri tavoin ja parhaimmillaan netissä on ollut kuultavissa kymmeniä ellei satoja vaihtoehtoja viisuedustajaksi.

Karsintafinaali käytiin kuitenkin kuuden esityksen kesken ja Rykka vei voiton. 30-vuotias Rykka on itse tehnyt kilpailukappaleensa yhdessä Mike Jamesin, Jeff Dawsonin ja Warne Liveseyn kansa. Rykka kuvailee musiikkia vaihtoehtoiseksi syntikkapopiksi, mutta itse en kuule kyseisen genren hienouksia "The last of our kind" -kappaleessa. Rykkan laulutaidottomuus peittää kaikki mahdolliset nyanssit alleen. Olen 100% varma, että Sveitsiä kohtaa tänäkin vuonna armoton semifinaalissa karsiutuminen, jos esitys on samaa luokkaa kuin allaolevassa kansallisen karsinnan taltioinnissa.


ESC 2016: Puola



Puola on yksi euroviisujen kummajaisista moninaisen yllättävine edustuskappalevalintoineen. Toisinaan he lähettävät ihan normaalia musiikkia, mutta seuraavana vuonna taas jotain ihan outoa. Euroviisutaival alkoi korkealta, kun Puolan ensimmäinen edustaja Edyta Górniak sijoittui komeasti toiseksi. Tosin skandaalin saattelemana, sillä Edyta lauloi tuomaristoille esitetyssä kenraaliharjoituksessa yhden kertosäkeistön englanninkielellä. Sekös sai ainakin Suomen euroviisukommentaattorin Erkki Pohjanheimon nousemaan barrikadeille. Diskausta ei kuitenkaan tullut ja Edyta Górniakin ura lähti urkenemaan Puolan rajojen ulkopuolellekin, kuten vain hänen kaltaiselleen kuvankauniille ja lahjakkaalle tytölle soi tapahtuvankin. Sittemmin kärkikymmenikköön Puola on euroviisuissa yltänyt vain kerran, vuonna 2006 Ich Troje -yhtyeen ansiosta. Välivuosilta ja semifinaalikarsiutumisilta ei sen sijaan ole vältytty.

Michal Szpak - Color of your life

Tänä vuonna Puolan euroviisukarsinnassa kilpaili yhdeksän esitystä ja voittaja oli monille viisufaneille yllätys. Toiset liputtivat Puolan euroviisukuningattaren Edyta Górniakin puolesta, joka siis jälleen oli innokas edustamaan kotimaataan. Toisten suosikki oli Margaret -nimellä esiintyvä laulajatar, joka on yksi Puolan suosituimmista artisteista ja jonka kappale "Cool me down" oli takuuvarmaa ruotsalaista euroviisulaatua. Margaretin ja Edytan oli kuitenkin tyytyminen puhelinäänestyksen toiseen ja kolmanteen sijaan, kun voittajaksi kiilasi musta hevonen Michael Szpak ylivoimaisella 35,89 prosentin ääniosuudella. Alkujärkytyksen jälkeen Puolan edustuskappale on alkanut saada tykkäyksiä ympäri Eurooppaa ja voi olla, että Michael Szpak on myös kansainvälisen semifinaalin musta hevonen.

Michal on niin monien nykylaulajien tavoin saavuttanut tunnettavuutensa kykykilpailun kautta. Hän sijoittui Puolan ensimmäisessä X-factor -kisassa toiseksi. Kisan jälkeen häneltä on ilmestynyt kaksi pitkäsoittoa. 25-vuotias Michal laulaa komeasti ja esittää pääasiassa mahtipontista rockia, mutta Andy Palmerin ja Kamil Varenin tekemä euroviisu "Color of your life" on rauhallisempi tapaus. Kohtalokkuutta, mahtipontisuutta ja rock-henkisyyttä kappaleessa on kuitenkin sen verran, että uskoisin sen erottuvan kilpailussa edukseen. Melankolisuuden uskoisin uppoavan ainakin suomalaisiin, jotka tosin eivät tässä toisessa semifinaalissa vielä pääse Puolaa äänestämään. Kenties sitten finaalissa?


maanantai 18. huhtikuuta 2016

ESC 2016: Latvia



Tämän vuoden ensimmäisen semifinaalin kaikki 18 kilpailijaa on nyt siis esitelty ja yhteenvedot vedetty. On aika siirtyä torstain toiseen semifinaaliin, jossa kilpailee 19 maata. Nyt kun esiintymisjärjestyskin on siis päätetty, voidaan käydä esittelyt läpi esiintymisjärjestyksessä.

Toisen semifinaalin kilpailijat: 

01 Latvia: Justs - "Heartbeat"
02 Puola: Michał Szpak - "Color of Your Life"
03 Sveitsi: Rykka - "The Last of Our Kind"
04 Israel: Hovi Star - "Made of Stars"
05 Valko-Venäjä: Ivan - "Help You Fly"
06 Serbia: Sanja Vučić ZAA - "Goodbye (Shelter)"
07 Irlanti: Nicky Byrne - "Sunlight"
08 Makedonia: Kaliopi - "Dona"
09 Liettua: Donny Montell - "I've Been Waiting for This Night"
10 Australia: Dami Im - "Sound of Silence"
11 Slovenia: ManuElla - "Blue and Red"
12 Romania: Ovidiu Anton - "Moment of Silence"
13 Bulgaria: Poli Genova - "If Love Was a Crime"
14 Tanska Lighthouse X - "Soldiers of Love"
15 Ukraina: Jamala - "1944"
16 Norja: Agnete - "Icebreaker"
17 Georgia: Nika Kocharov & Young Georgian Lolitaz - "Midnight Gold"
18 Albania: Eneda Tarifa - "Fairytale"
19 Belgia: Laura Tesoro - "What's the Pressure"

Toisen semifinaalin aloittaa siis Latvia, joka aloitti euroviisutaipaleensa vuonna 2000. Debyytti oli heti menestyksekäs, kun Brainstorm -yhtye nousi tuloksissa hienosti kolmanneksi. Heidän kappaleensa "My star" oli kovasti myös suomalaiseen makuun, sillä palkitsimme heidät finaalissa 12 pisteellä. Kaksi vuotta myöhemmin Latvia voitti kilpailun ja vuoden 2003 euroviisufinaali kilpailtiin Riikassa. Sen jälkeen menestys on ollut ailahtelevampaa ja usein semifinaalien aikakaudella Latvia on nähty myös karsiutujien joukossa. Pari topten-sijoitusta heillä kuitenkin on, ja tuorein niistä viime vuodelta. Persoonallista Aminata -laulajatarta pidettiin kisojen erikoisuutena. Ehkä juuri siksi hän erottui joukossa edukseen ja keräsi komean 186 pisteen saaliin. Moderni popkappale "Love injected" löytyi lopulta finaalin sijalta kuusi.

Justs - Heartbeat

Samainen Aminata Savadogo on säveltänyt myös Latvian tämänvuotisen edustuskappaleen "Heartbeat", mutta tällä kertaa hän ei itse esitä sitä. Esittäjäksi on pestattu parikymppinen Justs Sirmais, joka nousi Latvian euroviisukarsinnan suosikiksi lähes täydestä tuntemattomuudesta. Kokemattomuudestaan huolimatta Justs on varman tuntuinen live-esiintyjä. Kappaleessa on samantapaisia moderneja elektronisia kaikuja, kuin viime vuoden menestyskappaleessakin, mutta ehkä tämänkertainen paketti on helpommin nieltävässä muodossa. Latvialle soisin ja toivoisin - ja ehkä jopa odottaisin - mukavaa menestystä tämänvuotisessakin kisassa.


perjantai 15. huhtikuuta 2016

ESC 2016: Ensimmäisen semifinaalin yhteenveto


Tässä tämän vuoden Eurovision laulukilpailujen ensimmäiseen semifinaaliin tiistaina 10.5.2016 osallistuvia kappaleita muutaman viikon ajan ruotiessani, on myös semifinaalien esiintymisjärjestys päätetty. Nykyäänhän ei esiintymisjärjestystä enää arvota, vaan arpa ratkaisee ainoastaan sen, esiintyykö kilpailija semifinaalin alku- vai loppupuoliskolla. Tarkemman esiintymisjärjestyksen päättää kilpailun tuottaja, joka yrittää järjestystä päättäessään myös miettiä kisasta katsojan kannalta mahdollisimman mielenkiintoista. Ettei esimerkiksi peräkkäin tule liian montaa balladia tai menobiisiä, tai jotain sen suuntaista? Suomen kohtaloksi koitui tuottajan päätöksellä avata koko kisa eli esiintyä ensimmäisen semifinaalin esiintymisnumerolla yksi. Huono päätös meidän kannaltamme sanoisin. Päätökseen lienee vaikuttanut kappaleemme sanoma "Sing it away". Tuottajan logiikalla se varmaan sopii laulufestivaalin avauskappaleeksi: "Laulakaa nyt kaikki sydämenne kyllyydestä". Vähän kuin vuonna 2013 osasi odottaa Latvian kilpailukappaleen "Here we go" aloittavan semifinaalin. Automaattisestihan ensimmäisenä esiintyminen ei tarkoita finaalista karsiutumista, mutta "Sing it awayn" kaltainen hieman persoonaton kappale ja railakkaaseen esitykseen perustuva show olisi mielestäni enemmän edukseen keskellä kilpailua.

Olen kappaleita esitellessäni esittänyt veikkauksia heidän finaaliinpääsymahdollisuuksistaan ja nyt kokosin ensimmäisen semifinaalin mietteet yhteen. Aikaisemmissa yksittäisissä veikkauksissani tarkastelin luonnollisesti vain kappaleen omia mahdollisuuksia, mutta tokihan siihen kilpakumppanitkin vaikuttavat. Yksittäisveikkauksissani pidin kahdeksan kilpailijan finaalipaikkaa varmana tai melko varmana. Loput kaksi finalistia joudun siis veikkaamaan neljän "ehkän" joukosta. Tehtävä osoittautuikin hyvin haasteelliseksi, joten pitäydyn ehkien kohdalla ehkänä myös tässä vaiheessa. Kaikkihan vaikuttaa kaikkeen eli ratkaisu tapahtuu vasta semifinaali-iltana, kun nähdään lopullinen live-esitys ylöspanoineen ja kilpailijoiden päivän kisakunto.

Ensimmäisen semifinaalin kilpailijat esiintymisjärjestyksessä:

1. SUOMI Sandhja - Sing it away
2. KREIKKA Argo - Utopian land
3. MOLDOVA Lidia Isac - Falling Stars
4. UNKARI Freddie - Pioneer
5. KROATIA Nina Kraljic - Lighthouse
6. ALANKOMAAT Douwe Bob - Slow down
7. ARMENIA Iveta Mukuchyan - LoveWave
8. SAN MARINO Serhat - I didn't know
9. VENÄJÄ Sergey Lazarev - You are the only one
10. TSEKKI Gabriela Gunčíková - I stand
11. KYPROS Minus One - Alter ego
12. ITÄVALTA Zoë - Loin d'ici
13. VIRO Jüri Pootsmann - Play
14. AZERBAIDZAN Samra - Miracle
15. MONTENEGRO Highway - The real thing
16. ISLANTI Greta Salóme - Hear them calling
17. BOSNIA JA HERTSEGOVINA Deen & Dalal featuring Ana Rucner & Jala - Ljubav je
18. MALTA Ira Losco - Walk on water

Veikkaukseni semifinaalin tuloslistaksi:

"varmat"
1. Venäjä
2. Alankomaat
3. Unkari
4. Armenia
5. Azerbaidzan
6. Islanti
7. Viro
8. Kreikka


"ehkät"
9. Bosnia ja Hertsegovina
10. Kroatia
11. Tsekki
12. Malta

"eit"
13. Suomi
14. Kypros
15. Montenegro
16. Itävalta
17. Moldova
18. San Marino

Perustelut löytyvät aiemmista blogi-kirjoituksistani.

Kertaus ensimmäisen semifinaalin osallistujista


ESC 2016: Montenegro



Montenegro osallistui itsenäisenä valtiona ensimmäisen kerran euroviisuihin Helsingissä 2007. Vuonna 2004 Serbia-Montenegron edustaja, serbialainen supertähti Željko Joksimović, sijoittui kansainvälisessä finaalissa hienosti toiseksi melkein ikivihreäksi kohonneella euroviisuhitillä "Lane moje". Seuraavana vuonna Serbia-Montenegron edustajana nähtiin montenegrolainen yhtye No Name, joka menestyi myös mukavasti sijoittuen finaalin sijalle 7. Vuonna 2006 liittovaltion ristiriidat kärjistyivät euroviisuissa tilanteeseen, että jo valittu edustaja vedettiin viime hetkessä pois kansainvälisestä kilpailusta. Heillä olisi ollut edellisvuoden menestyksen myötä paikka suoraan finaalissa, mutta nyt se avautui Kroatialle. Serbia-Montenegro sai kuitenkin äänestää finaalissa. Seuraavasta vuodesta lähtien Serbialla ja Montenegrolla on ollut kilpailussa omat edustajansa. Serbia voitti kilpailun heti ensimmäisellä itsenäisellä yrittämällään, mutta Montenegrossa on ollut hiljaisempaa. Ensimmäinen finaalipaikka maalle irtosi vasta vuonna 2014.

Highway - The real thing

Highway on yhtye, joka nousi Balkanin kansan tietoisuuteen viime vuonna X-Factor Adria -kilpailun kautta, jossa he sijoittuivat neljänsiksi. Adria-versio poikkeaa formaatista siten, että siinä kisailee osanottajia viidestä eri maasta: Serbiasta, Montenegrosta, Makedoniasta, Kroatiasta sekä Bosnia-Hertsegovinasta. Highwayn muodostavat laulusolisti Petar Tošić, kosketinsoittaja Bojan Jovović sekä kitaraa soittavat taustalaulajat Luka Vojvodić ja Marko Pešić. Bojanilla ja Markolla on jo kokemusta euroviisuestradista No Name -yhtyeen riveissä.

Highwayn tyyli on No Namen slaavipoppia huomattavasti räimeämpää ja synkempää. Rock-kuriositeeteille on euroviisuissakin usein paikkansa ja menestystäkin on joillekin siunaantunut, mutta jotenkin Highwayn aggressiivinen, täysin melodiaton paahto erottuu joukosta negatiivisessa mielessä. Uskon että tämäntyyppistä musiikkia kuuntelevat eivät ole lauantai-iltana nauliintuneet tv-vastaanottimien ääreen katsomaan Eurovision laulukilpailuja ja jotenkin en usko myöskään musiikin ammattilaisista koostuvien raatienkaan lämpenevän tälle. Ei jatkoon.


torstai 14. huhtikuuta 2016

ESC 2016: Malta



Malta debytoi Eurovision laulukilpailuissa jo vuonna 1971, mutta sijoituttuaan maltankielellä esitetyillä kappaleilla kaksi kertaa peräkkäin viimeiseksi, he päättivät pitää pienen tauon. Vuonna 1975 kielisäännön ollessa vapaa kaikille osanottajille, Malta sijoittui englanninkielisellä kappaleella hieman paremmin, sijalle 12, mutta vetäytyi silti tämän jälkeen kisasta viideksitoista vuodeksi.

Palattuaan euroviisuihin vuonna 1991, Malta onkin ollut mukana joka vuosi, ja huhujen mukaan saarella elääkin nykyään Euroopan euroviisuhulluin kansa. 1990-luvulla Maltan eduksi luettiin se, että maan toinen virallinen kieli oli englanti. Näin ollen Malta saikin Ison-Britannian ja Irlannin lisäksi ainoana maana esittää kilpailukappaleensa englanniksi aina vuoden 1999 kielisäännön vapautumiseen asti. Vuosina 1991-1998 Malta sijoittuikin joka vuosi kärkikymmenikköön, vuosina 1992 ja 1998 peräti kolmanneksi. Sen jälkeen menestys on muuttunut epätasaisemmaksi, mutta kaksi kertaa (2002 ja 2005) Malta on saavuttanut kuitenkin hopeasijan. Malta onkin tilastojen valossa menestynein euroviisumaa, joka ei koskaan ole kuitenkaan voittanut kilpailua. Viimeisten kymmenen vuoden ajanjaksolle Maltalle mahtuu kuitenkin vain yksi topten-sijoitus, mutta sitäkin enemmän finaalikarsiutumisia ja sijoituksia top-20:n ulkopuolelle.

Ira Losco - Walk on water

Tänä vuonna Malta on laittanut peliin kaikkensa saavuttaakseen menestystä euroviisuissa. Maltan karsinnan voitti nainen, joka toi heille hopeasijan euroviisuissa vuonna 2002, Ira Losco. Mutta koska hänen karsinnassa esittämänsä kappale "Chameleon" ei herättänyt eurooppalaisissa riittävän ihastunutta huokailua, päätettiin kilpailukappale vaihtaa ehompaan. Kaikkien mielestä se ei ollut reilua Maltan karsinnoissa äänestänyttä yleisöä kohtaan, mutta maan kansallisen karsinnan säännöt mahdollistivat tällaisen toimenpiteen lauluntekijöiden luvalla.

Niinpä Maltan edustussävelmänä Tukholmassa kuullaan kappale nimeltä "Walk on water", joka on - keidenkäs muiden, kuin - ruotsalaisten viisunikkareiden käsialaa. Ira Loscoa kappaleen työstämisessä ovat avittaneet Lisa Desmond, Tim Larsson, Tobias Lundgren sekä laulajanakin Ruotsin euroviisukarsintoihin osallistunut Molly Pettersson Hammar. Wikipedia tietää, että 34-vuotias Ira Losco on esiintynyt yli viidessätoissa maassa ja pokannut yli 20 musiikkialan palkintoa sekä toiminut mm. McDonald'sin salaattimannekiinina. Pitkäsoittoja on ilmestynyt neljä kappaletta.

Näyttävällä musiikkivideolla markkinoitu "Walk on water" on juuri sellainen yllätyksetön euroviisupaketti, joka syntyy kun samaan Ikean salaattikulhoon heitetään ruotsalaiset Melodifestivalen-kasvatit ja aiemminkin euroviisuissa marinoitu artisti ja Warner Music Swedenin tuotantokoneisto. Kappale, joka ihastuttaa kestonsa ajan, mutta jossa ei ole mitään aitoa tai omaperäistä. Tällä teoksella Malta ei ansaitsisi finaalipaikkaa, mutta en tule hämmästymään vaikka sellainen rimaa hipoen irtoaisikin.


keskiviikko 13. huhtikuuta 2016

ESC 2016: Islanti



Islanti otti ensimmäisen kerran osaa euroviisuihin verrattain myöhään, vasta vuonna 1986, mutta onkin ollut sen jälkeen mukana aina kun heidät päästetty mukaan. Vain vuosina 1998 ja 2002 on pidetty sääntöjen mukaiset välivuodet, koska edellisinä vuosina menestys on ollut heikkoa. Islanti on sijoittunut kilpailussa kaksi kertaa toiseksi, vuosina 1999 ja 2009.


Greta Salóme - Hear them calling

Islanti lähtee usein euroviisuihin ns. "biisi edellä" ja niin tänäkin vuonna, vaikka kansallisessa karsinnassa nähtiinkin tällä kertaa myös taustakankaalle projisoituja efektejä. Esittäjä on euroviisukansalle tuttu tyttö jo neljän vuoden takaa, sillä silloin samainen Greta Salóme (oik. Greta Salóme Stefánsdóttir) edusti Islanti duettona Jónsin kanssa. Rock-balladi "Never forget" oli silloin erityisesti suomalaisten makuun, sillä palkitsimme Islannin seitsemällä pisteellä mikä oli korkein Islannin saama pistemäärä vuonna 2012. Muiden makuun kappale ei niin ollutkaan, sillä se sijoittui finaalin lopputuloksissa vasta sijalle 20. 29-vuotiaan, viulunsoitonkin taitavan Gretan esikoisalbumi "In the silence" ilmestyi ensimmäisten euroviisujen jälkeen.

Tänä vuonna Greta lähti Islannin euroviisukarsintoihin yhtenä ennakkosuosikkina ja voitti kilpailun ylivoimaisesti. Viimeinen sana sanottiin kahden esiintyjän superfinaalissa, jossa Greta sai noin 40.000 puhelinääntä, toiseksi tulleen Alda Dís Arnardóttirin saadessa vain noin 25.000 ääntä. Vaikka ensimmäisellä äänestyskierroksella, jossa mukana oli kaikki kuusi finalistia, Alda saikin enemmän ääniä.

Islannin karsinnoissa on hauska sääntö, jonka mukaan kaikkien pitää alkukarsinnoissa esittää kappaleensa islanniksi, mutta karsinnan finaaliin päässeiden pitää valita jo siinä vaiheessa se kieli jolla haluaa esiintyä myös kansainvälisessä loppukilpailussa. Islannin karsintafinaalissa viisi kuudesta esitti kappaleensa englanniksi.
Greta Salóme oli yksi heistä ja alkukarsinnan "Raddirnar" (Äänet) kääntyi muotoon "Hear them calling".

Mielestäni Islannin paketti on yksi ensimmäisen semifinaalin vahvimmista. Esityksessä käytetyt tehokeinot tukevat kappaletta hienosti, eivätkä tunnu päälleliimatuilta. Tunnelma on vahva. Kokeneena esiintyjänä ja taitavana laulajana Greta handlaa kolmeminuuttisensa Tukholmassa takuuvarmasti. Finaalipaikkaa on helppo veikata.


tiistai 12. huhtikuuta 2016

ESC 2016: Viro



Rakas etelänaapurimme Viro pyrki euroviisuihin pian itsenäistymisensä jälkeen ensimmäisessä osanottajamaiden lisääntymisaallossa. Vuonna 1993 järjestettiin uusien halukkaiden kesken karsinta, josta kerroinkin jo Kroatiaa esitellessäni. Virolle kävi kehnommin, kuin Kroatialle ja he karsiutuivat jo alkuvaiheessa. Ensimmäiseksi edustajaksi oli sisäisesti valittu 17-vuotias Janika Sillamaa, jonka äiti Kaari Sillamaa on myös tunnettu muusikko ja musiikin opettaja. Karsiutumisesta johtuen vuonna 1994 Viro pääsi suoraan loppukilpailuun ja silloin edustajana olikin vuorostaan vankkaa kokemusta. Silvi Vraitin rouheasti esittämä iskelmä "Nagu merelaine" on jäänyt elämään euroviisufanien muistoissa, mutta finaalissa laulu sai vain kaksi pistettä, mikä tarkoitti toiseksi viimeistä sijaa ja karsiutumista vuoden 1995 euroviisuista.

Paluu vuonna 1996 tapahtuikin sitten rytinällä, kun Maarja-Liis Ilus ja Ivo Linna esittivät ikivihreän viisuballadin "Kaelakee hääl". Siitä alkoi Viron nuorekas menestyskausi euroviisuissa, joka huipentui vuoden 2001 voittoon. Vuonna 2002 euroviisuiltiin Tallinnassa ja Suomessa revittiin harmaita suortuvia Erkki Pohjanheimon ohimoilta. Parin vuoden päästä alkoi kuitenkin Vironkin tahti hiipua ja viisissä ensimmäisissä semifinaaliviisuissa 2004-2008 he eivät päässeet edes finaaliin. Sittemmin menestys on ollut vaihtelevaa, välillä on saavutettu topten-sijoitus ja välillä jääty kokonaan semifinaaliin.

Jüri Pootsmann - Play

Viime vuonna Viron edustuskappale "Goodbye to yesterday" oli monien suomalaisten mieleen ja menestyi muutenkin sangen mukavasti (7. sija). Tänä vuonna ollaan liikkeellä vähän samanmakuisin eväin. Laulun säveltäjä on nimittäin sama mies: Sitg Rästa, joka viime vuonna duetoi viehkeän tummaverikön Elina Bornin kanssa euroviisuestradilla, on säveltänyt myös tämänkertaisen kappaleen "Play". Esittäjäksi on tällä kertaa valikoitunut 21-vuotias Jüri Pootsmann, joka voitti viime vuonna Viron Idols-kilpailun kuudennen tuotantokauden. Idols-voittonsa myötä Jüri sai levytyssopimuksen Universal Musicin kanssa ja vuoden aikana onkin ehtinyt ilmestyä jo kuusi singleä. Hänen voittonsa Viron karsinnoissa oli myös ylivoimainen, sillä hän sai täydet pisteet niin tuomaristolta kuin puhelinäänestäjiltäkin molemmilla äänestyskierroksilla. Viron kansan vahva mandaatti takanaan Jüri tavoittelee jälleen euroviisufinaalipaikkaa. Finaalipaikkaan kyllä uskonkin, sillä vaikka kappaleen tunnelma muistuttaakin viimevuotista, on se myös sopivasti erilainen. Tällaisia viisuvaltavirrasta poikkeavia teoksia Eurovision laulukilpailu tarvitsee.


torstai 7. huhtikuuta 2016

Eurovision laulukilpailujen pisteytyssysteemi uudistuu



Eurovision laulukilpailujen pisteytyssysteemiin tulee tänä vuonna merkittäviä uudistuksia. Kisojen isäntämaa Ruotsi on ollut hanakka uudistamaan kisaa aiemminkin ja muokkaamaan siitä oman spektaakkelimaisen karsintansa Melodifestivalenin kaltaista. Nyt Ruotsi on saanut Euroopan Yleisradioliitto EBU:lle läpi suurimman muutoksen sitten vuoden 1975, jolloin kisattiin muuten myös Tukholmassa. Silloin otettiin käyttöön nykymuotoinen pisteytyssysteemi, jossa jokainen maa antaa pisteitä kymmenelle suosikkikappaleelleen siten että sijoilla 10-3 olevat kappaleet saavat järjestyksessä pisteitä yhdestä kahdeksaan. Toiseksi paras kappale saa 10 pistettä ja jokaisen maan ykkönen 12 pistettä.

Periaatteessa suurelle yleisölle näkyvä pisteytystapa on ollut sama aina viime vuoteen asti, mutta todellisuudessa se miten jokainen maa on sisäisesti muodostanut omat kärkikymmenikkönsä on vaihdellut rajusti. Vuosina 1975-1996 jokaisessa maassa kokoontui vähintään 11-jäseninen raati, joka päätti kunkin maan kärkikymmeniköt parhaaksi katsomallaan tavalla. Ensimmäisen kerran puhelinäänestystä kokeiltiin vuonna 1997, jolloin viiden maan pisteet tulivat tavallisten tv-katsojien mielenpiteiden pohjalta. Lopuissa kahdessakymmenessä osallistujamaassa kokoontui edelleen perinteiset raadit. Vuosina 1998-2000 puhelinäänestys otettiin käyttöön kaikissa maissa, mutta poikkeuksia tehtiin edelleen, jos esimerkiksi puhelinäänestystä ei ollut mahdollista järjestää. Lisäksi oli olemassa jonkinlaisia vararaateja, jollaisen antamia pisteitä käytettiin esimerkiksi vuonna 2000 Alankomaissa, koska maata kohtasi suuronnettomuus juuri euroviisufinaali-iltana. Vuosina 2001-2003 jokainen maa sai itse päättää käyttääkö puhelinäänestystä vai raatia, vai kenties jonkinlaista yhdistelmää. Vuosina 2004-2008 100% puhelinäänestys oli sääntöjen mukaan pakollinen.

Vuonna 2009 mukaan tulivat pakolliset viisihenkiset ammattilaisraadit, joiden mielipiteen painoarvo kunkin maan pisteissä oli 50%. Vuosina 2009-2012 sekä raatien että puhelinäänestäjien kärkikymmeniköt yhdistettiin ja maan antamat pisteet muodostuivat sitä kautta. Vuodesta 2013 eteenpäin sääntö muuttui siten, että molemmat raadit rankkasivat kaikki kappaleet. Käytännössä tämä muutos aiheutti sen ikävän sivuvaikutuksen, että raadit pystyivät pudottamaan jonkun maan puhelinäänestyksen ykkössuosikin kokonaan pisteiltä, jos he rankkasivat kappaleen riittävän alas.

Tänäkin vuonna pisteitä tulee sekä raadeilta että puhelinäänestäjiltä, mutta jopa kaksi kertaa enemmän kuin aiemmin. Ensin annetaan raatien pisteet perinteiseen euroviisutyyliin, siten että juontajat ottavat suoran kuvayhteyden jokaisen maan pisteidenantajaan. Sen verran illan kulkua on nopeutettu, että pisteidenantaja sanoo ääneen vain maansa ykkössuosikin eli sen, joka saa 12 pistettä. Muut pisteet tulevat näkyviin tulostaululle. Kun kaikki maat ovat antaneet pisteensä, on kasassa vasta puolet äänistä. Puhelinäänestäjien pisteet lisätään pottiin erikseen, samaan tapaan kuin Ruotsin Melodifestivalenissakin. Niitä ei kuitenkaan luetella maa kerrallaan ääneen yhdestä kahteentoista, vaan kunkin finalistin ympäri Eurooppaa saamat puhelinäänet tulevat näkyviin yhtenä könttäsummana. Finaalin sijoille 11-27 sijoittuneiden maiden pistepotit rävähtävät ruutuun kerralla, mutta illan jännitysnäytelmä onkin vielä edessä. Kymmenen eniten puhelinäänipisteitä saanutta maata paljastetaan yksitellen. Tässä on toki se etu, että jännitys säilyy pisteytyksen loppumetreille asti. Viime vuosinahan voittaja on ollut usein selvillä jo kauan ennen kuin pisteytys on päättynyt.

Jos et ymmärtänyt hölkäsen pöläystä äskeisestä, voit aina katsoa EBU:n minuutin pituisen opetusvideon:

keskiviikko 6. huhtikuuta 2016

ESC 2016: Tšekki


Tšekin tasavallan euroviisuhistoria on lyhyt ja ytimekäs. Debyytti tapahtui Helsingin kisoissa vuonna 2007, jolloin räimeää rokkia esittävä Kabát -yhtye sai yhden pisteen ja jäi semifinaalin viimeiseksi. Vuotta myöhemmin tyyli oli toinen, kun simpsakka neitokainen kimmeltävässä minimekossa - Tereza Kerndlová - keikutti lannetta discopopin tahdissa kutsuen kaikkia lystinpitoon kappaleellaan "Have some fun". Tulosten julkistamisen aikaan ei ollut enää kellään kivaa, vaikka esityksen saamat 9 pistettä riittivät sentään toisen semifinaalin toiseksi viimeiseen sijaan. Kolmannella yrittämällä Tšekin kohtaloksi koitui jälleen semifinaalin jumbosija ja tällä kertaa jopa tylyin nollapistein, kun edustajana hääräili Gipsy.cz -yhtye tunkkaisella mustalaishumpallaan "Aven romale".

Tästä suivaantuneina tšekit pitivät euroviisuista viiden vuoden tauon. Syyksi ilmoitettiin edustuskappaleiden saama huono vastaanotto ja se, että euroviisut eivät katsojalukujen varjolla edes pahemmin kiinnostaneet tšekkiläisiä. Viime vuonna he kuitenkin palasivat kisaan ja ensimmäistä kertaa jopa ihan kunnon kappaleella. Martan ja Václavin muodostamalle lemmenduetolle ja enteellisesti nimetylle balladille "Hope never dies" jopa toivoi armollista finaalipaikkaa. Nyt se olikin lähempänä kuin koskaan ja lopputuloksissa Tšekki oli semifinaalin sijalla 13. Pisteitä kertyi 33 eli kolme kertaa enemmän kuin maan aikaisemmille edustuskappaleille yhteensä. Toistaiseksi Tšekki on kuitenkin Andorran ohella ainoa maa, joka ei vielä koskaan ole päässyt Eurovision laulukilpailujen finaaliin. Semifinaaliaikakaudella myös Monacolta on finaalipaikat jääneet saavuttamatta, mutta he ovat ottaneet osaa euroviisuihin jo ennen semifinaaleja.

Gabriela Gunčíková - I stand

Tänä vuonna Tšekki on jälleen tosissaan mukana kilvassa ja tavoittelemassa viisuhistoriansa ensimmäistä finaalipaikkaa. Kilpailu on kovaa, että huonommilleen Gabriela Gunčíková (22) häviää, jos tälläkin kertaa Tšekin kohtaloksi koituu karsiutuminen. Gabriela nousi julkisuuteen 18-vuotiaana sijoittuessaan toiseksi Česko Slovenská SuperStar -kilpailun toisella tuotantokaudella. Kilpailu on Tšekin ja Slovakian, vanhan kunnon Tšekkoslovakian siis, yhteinen Idols-kilpailu. Gabriela sai kisan jälkeen heti levytyssopimuksen Universal Musicin kanssa ja tähän mennessä on ilmestynyt kaksi pitkäsoittoa "Dvojí tvář" (2011) ja "Celkem jiná" (2013).

Nuoresta iästään huolimatta näyttävällä Gabrielalla on jo viiden vuoden esiintymiskokemus ja kansainvälisen tiimin tuottama kilpailukappale "I stand" kestää vertailua. Kappaleen ovat säveltäneet Christian Schneider ja Sara Biglert, ja sanoittaneet Sara Biglert ja Aidan O'Connor. Monena muuna vuonna tälle paketille olisi helppo veikata varmaa finaalipaikkaa. "I stand" on taitavasti sävelletty ja tuotettu tämän päivän popballadi.
Vastaavia paketteja on vain tällä kertaa kisassa mukana muitakin ja kaikille ei finaalipaikkoja riitä. Toivon totisesti, että Tšekin finaalitili aukeaa, mutta en ylläty vaikka vieläkään ei niin tapahtuisi.


tiistai 5. huhtikuuta 2016

ESC 2016: Kypros



Kypros on ollut mukana Eurovision laulukilpailuissa sinnikkäästi vuodesta 1981 lähtien, vaikka kovin suurta menestystä heille ei olekaan siunaantunut. Topten-sijoituksia on kuitenkin ihan kivasti ja viidenneksi Kypros on sijoittunut kolmesti (1982, 1997 ja 2004). Poissaolojakaan ei ole pahemmin. Vuonna 1988 heidän kappaleensa vetäytyi kisasta viime metreillä, koska paljastui että samainen "Thimame"-kappale oli kisannut Kyproksen euroviisukarsinnoissa jo vuonna 1984. Vuonna 2001 kisat jäivät väliin edellisvuosien heikon menestyksen vuoksi ja vuonna 2014 vedottiin monien muiden nyky-Euroopan maiden tavoin rahapulaan. Finaalipaikkakaan ei Kyprokselle koskaan itsestäänselvyys ja vuonna 2004 alkaneiden semifinaalien jälkeen se on karsiutunut jatkosta kuusi kertaa.

Minus One - Alter ego

Viime vuonna Kypros pääsi kuitenkin finaaliin ja nyt finaalipaikkaa haetaan radioystävällisellä rockilla. Kyproksen yleisradio kutsui suoraan edustajakseen Minus One -yhtyeen, joka sijoittui vuoden 2015 Kyproksen euroviisukarsinnoissa kolmanneksi. Bändin muodostavat laulusolisti Francois Micheletto, kitaristi Harrys Pasi, kitaristi Constantinos Amerikanos, basisti Antonis Loizides ja rumpali Christopher Ioannides alis Chris J. Ranskalaiset sukujuuret omaavat laulaja Francois kisaa muuten parhaillaan myös Ranskan The Voice -kilpailussa.

Coverbändinä uransa aloittanut Minus One on viime vuosina kynäillyt myös omia kappaleita, mutta euroviisukappaleen tekoon avuksi hälyytettiin ruotsalainen viisukonkari Thomas G:son. 48-vuotias Gustafsson on hankkinut viisukannuksensa kynäilemällä edustussävelmiä kotimaansa lisäksi Norjalle, Tanskalle, Espanjalle ja Georgialle, kirkkaimpana tähtenään euroviisuvoitto vuodelta 2012 (Loreen: "Euphoria"). Tänä vuonna G:son on ollut mukana myös Georgian rockahtavan kappaleen tekemisessä. Eri maiden karsintoihin G:son on säveltänyt kymmeniä kappaleita ja onpa hänen teoksiaan kuultu suomenkin euroviisukarsinnoissa.

Myöskään plagiaattisyytökset eivät ole G:sonille vieraita. Vuonna 2001 Ruotsin edustuskappaletta syytettiin kopioksi Belgian vuoden 1996 euroviisusta ja asian selvittelemisessä tarvittiin käteissuoritus. Tänä vuonna Kyproksen "Alter ego" -nimisen edustussävelmän väitetään muistuttavan The Killers -yhtyeen hittiä "Somebody told me". Itse kuulen yhdessä kertosäkeen kohdassa mielleyhtymän G:sonin viime vuonna Ruotsin karsintoihin tekemään kappaleeseen "Möt mig i gamla stan" (es. Magnus Carlsson), mutta itsensä plagioimisesta ei varmaan nosteta syytteitä. Plagiaatti tai ei, Kyproksen geneerinen, valmiiksi pureskeltu ja ruotsalaisen schlagerkoneiston läpi mankeloitu radiorock ei mielestäni ole se salainen ase, jossa euroviisuissa saalistetaan pisteitä. Finaalipaikka voi olla työn ja tuskan takana.


Onko Kyproksen kappale kopio The Killers -yhtyeen kappaleesta "Somebody told me"?